20 April 2012

Veil Nikah DIY Saya

Alhamdulillah.. veil nikah saya dah siap.. mengikut perancangan saya..


Saya menggunakan kain chiffon warna tiffany blue, dibeli di Jakel. Saya beli 1m dengan harga RM25. Kain chiffon dipotong bentuk D, tapi lama-lama jadi bentuk lain dah. Sebabnya, saya betulkan bentuk potongan kain tu hingga dapat seperti yang saya nak bila veil ni dipakai. Labuh veil pula saya ukur hingga ke paras pinggang.


Saya buat patching lace di kepala. Lace ni saya beli di Bandung. Mahal jugak sebenarnya. 1m lebih kurang RM24. Rasanya, kat Jakel pun boleh dapat harga camni. Entah lagi murah.. Jadi, jangan percaya lace di Bandung murah. Mahal dah la sekarang...


Veil ini saya 'meriahkan' dengan manik. Saya gunakan 2 jenis saiz manik dan warna yang hampir senada. Manik ini saya beli di VR Star, Nilai 3. Beli yang timbang, bukan dalam paket. Terus saja beli kat sini, jadi tak pasti murah atau tidak. 2 jenis manik, setiap jenis 30gm, jumlah harganya RM12.


Alhamdulillah.. Hasil veil ni memuaskan hati saya.. Percubaan pertama kan.. 


Apa yang saya belajar, lebih baik guna lace yang lembut kalau nak buat patching lace di veil. Kalau tidak, nanti veil jadi keras sedikit. Itulah kesilapan saya. Depan kepala veil keras sedikit, jadi saya kena la sesuaikan cara pemakaian veil tu nanti. InsyaAllah.. harap semuanya ok.. :)


Veil nikah saya

Untuk rekod, jumlah kos veil ni:
Kain chiffon - RM25
Jahit tepi - RM3
Lace - RM24
Manik - RM12
Jumlah : RM64
* Tak sampai harga ini, sebab masih ada lebihan lace dan manik tu..


Lepas ini, akan sambung projek DIY seterusnya.. Yeay..

No comments:

Post a Comment