31 May 2014

Hana Nur Widad Sudah Setahun

Alhamdulillah, 25 Mei 2014 yang lalu Hana sudah pun setahun umurnya. Dalam tahun Hijrah, Hana cukup setahun pada 15 Rejab 1435H bersamaan 15 Mei 2014. Cepat masa bergerak. Walaupun dah setahun, saya masih rasa Hana baby lagi. Huhu...

Mengenang setahun yang lepas, banyak yang mematangkan kami berdua sebagai ummi dan babahnya. Alhamdulillah. Ummi yang sebelum ada anak, memang tak pandai pegang baby kecil yang baru lahir. Takut. Nampak fragile sangat.

Bila sampai saja Hana, semua jadi berani. Pada hari kelapan (setelah mak balik kampung), saya yang memandikan Hana dalam besen kecil yang diletakkan dalam sinki di dapur. Terkial-kial juga. Babah lagilah tak berani pegang. Tak tahu macam mana nak dukung. Risau takut Hana sakit.

3 bulan pertama semasa cuti bersalin adalah momen yang bermakna sebab saya bersama Hana 24 jam.

Sekarang.. tak lagi.. *sedih..

3 bulan pertama, dapat tengok senyuman Hana yang pertama semasa umur 28 hari. Dapat tengok juga cubaan nak meniarap. Kemudian, berguling, mengengsot dan sekarang merangkak, berdiri. InsyaAllah tak lama nanti Hana boleh berjalan.

Setakat setahun pertama, Hana dah bertukar 4 pengasuh dan 2 taska. Pengasuh yang pertama memang yang terbaik. Tiada galang gantinya buat setakat ini. Rezki Hana dijaga pengasuh pertama hanya hingga umur Hana 8 bulan.

Kadang-kadang bila teringat hari terakhir berjumpa kak pengasuh yang pertama tu, saya masih boleh bergenang air mata. 5 bulan ummi berulang alik hantar Hana ke Presint 9. Jauh juga, tapi demi Hana bahagia, semuanya boleh.

Sekarang Hana dah pandai merajuk kalau ummi tak sempat nak melayan Hana. Walaupun Hana dah setahun, saya masih belum cekap lagi nak menguruskan rutin harian. Banyak lagi yang kurang. Saya masih berusaha untuk sempurnakan semuanya.

Alhamdulillah, Hana masih full BF. Belum lagi diberi makanan. Minggu ini agak mencabar bagi saya sebab stok frozen EBM dah habis. Setiap hari, terpaksa bergantung kepada stok perahan harian sahaja. Hasil perahan di pejabat dalam 10oz sahaja tetapi demand Hana 17.5oz. Lagi 7.5oz kena dapatkan di rumah. Setakat ini belum berjaya. Ya Allah. Kuatkan semangat diriku. Hukhuk.

Sedikit demi sedikit kami belajar. Pengalaman dari hari ke sehari.

Menjadi ibu bapa suatu perjalanan. Laluan yang saya pilih memang tak sama dengan pilihan orang lain. Saya tak memilih pilihan seperti mereka bukan sebab itu tidak baik cuma saya percaya apa yang saya buat untuk Hana adalah yang terbaik, yang boleh saya usahakan.


Selamat Hari Lahir Hana Nur Widad.
Jadilah anak yang solehah, beriman, kesayangan ummi dan babah dunia akhirat.

Amin.

:)

No comments:

Post a Comment