17 May 2014

Jalan-Jalan di KLIA2

Kuala Lumpur International Airport 2 (KLIA2) baru dibuka pada 2 Mei 2014 yang lalu. Kami memang teruja nak ke sana. Ada tengok lintas langsung dalam TV tentang KLIA2, nampak KLIA2 menarik untuk dikunjungi. Jadi, cuti hari Wesak yang lepas kami pun ke sana.

Awal-awal pagi dah bertolak ke ERL Putrajaya. Letak kereta di sana dan ke KLIA2 dengan ERL sahaja. Tiket sehala hanya RM6.20. Ini pengalaman pertama Hana menaiki keretapi.

Perjalanan ke sana mengambil masa dalam 15 minit. Sesampainya di sana memang kagum. Banyaknya kedai. Kemudahan memang sangat mencukupi. Tandas disediakan di setiap aras mudah ditemui. Luas dan selesa. Penunjuk jalan pun banyak.





Kemudahan bilik bayi disediakan bersebelahan setiap kemudahan tandas. Cantik! Saya sempat masuk dua bilik bayi. Dekorasi lain! Agaknya setiap bilik bayi lain kot dekorasinya!




Pihak MAHB menyediakan pegawai khidmat pelanggan yang membawa sepanduk 'Ask Me', hampir di semua lokasi penting dalam KLIA2. Tanyalah apa sahaja, mereka mesti ada jawapan yang tepat. Kagum tengok semangat pegawai ini. Berdiri di tengah-tengah laluan berjam-jam, tapi masih senyum dan ramah melayan soalan pengunjung KLIA2.









Kiosk direktori pun turut disediakan di setiap aras. Kami mencubanya dan memang berfungsi dengan baik.




Di KLIA2 ada ruangan seperti anjung yang membolehkan pengunjung melihat suasana lapangan kapal terbang. Saya tak dapat ke hujung anjung disebabkan di sana adalah zon merokok. Saya ambil gambar dari jauh sahaja.





Kemudahan mesin ATM pun banyak disediakan. Memang mudah banyak habis duit kat sini. Haha..




Orang ramai juga tapi tak rasa sesak. Masih lagi rasa selesa.






Cantik bahagian atas kaunter daftar masuk bagasi ini. Ada macam rupa cendawan.





Rekabentuk dan perincian dekorasi di KLIA2 memang unik. Siling pintu masuk ruang perlepasan antarabangsa ini pun cantik.





Ruang tempat duduk yang disediakan jenis begini sahaja. Ada yang buat tempat tidur terus.




Ada Jaya Grocer.



Juga kedai yang saya tak pernah dengar namanya pun sebelum ini.







Wajib ambil gambar di sini. Hehe.




KLIA2 memang menarik. Semuanya ada. Yang tiada hanya panggung wayang dan pusat boling sahaja. Ia seperti pusat membeli belah yang ada lapangan terbang. Kami akan ke sana lagi. Masih ada lagi kedai yang belum beroperasi. Pastinya lagi meriah bila semua ruangan kedai beroperasi.

No comments:

Post a Comment