08 February 2012

Baju Pengantin

Ya, saya namakan baju pengantin sebab majlis perkahwinan saya nanti, kami akan memakai sepasang sahaja persalinan. Sebabnya, majlis perkahwinan sebelah saya dan F diadakan pada hari yang sama.


Alhamdulillah.. positifnya, jimat bajet. Kontranya, agak tertekan nak buat pilihan baju. Kononnya, nak pastikan baju yang dipilih tu yang paling cantik :D.


Dalam membuat pilihan baju pengantin, bagi saya, agak sukar juga. Kerana.. majlis kami akan diadakan di kampung. Jadi baju yang dipilih mestilah sesuai dengan keadaan di kampung. Oh, pastinya kita tak boleh jangka apa yang akan ada di setiap jalan yang bakal pengantin lalui hihi. Belum masuk lagi keadaan cuaca pada hari majlis nanti..


Apa yang saya pertimbangkan semasa pilih baju pengantin..


1Kain/baju/veil tidak boleh meleret-leret panjangnya


Memang ada pujukan dari SA butik, katanya nanti dayang (dia cadangkan.. anak saudara..) boleh pegangkan baju atau kain yang panjang tu. Tapi saya tak yakin.. agaknya 5 minit ja kot dayang kecil ini boleh pegang. Hehe.. tersiksa dayang tu nak ikut pengantin ni nanti. Lagipun, rasa susah juga nak bergerak dengan baju camtu bila nak beramah mesra dengan tetamu.. ataupun bila dalam keadaan kelam kabut nak bergegas ke majlis sebelah lelaki.


Cantik juga kalau dapat buat pose camni.. :D


credit : acaii jawe




2. Warna yang terang, tidak gelap


Kami pilih warna yang terang (saya yang pilih, pastu saya yakinkan En. F hihi). Warna ini kenalah serasi bersama dengan tema warna kedua-dua belah pihak. Warna ini kenalah cantik dalam gambar. Harap-harapnya cantik lah..




3. Bagi ilusi kurus


Yang paling penting baju tu kena buatkan saya nampak lebih kurus. Ilusi lah ni sebenarnya.. Rasanya baju yang sarat dengan beadings boleh buatkan seseorang tu nampak lebih berisi. Bagi pandangan mata saya lah.. mungkin lain pada pandangan orang lain.


Pilihan kami warna kuning, kain lace. Teringin juga nak pakai songket kuning. Mesti cantik kan. Macam Xora pakai. Tetapi, kalau berkain songket dalam majlis kahwin di rumah.. bagi saya agak kurang selesa. Mesti berpeluh sangat nanti. Ermm, tapi kakak saya dulu boleh ja pakai songket masa majlis perkahwinannya.. Ntah camna pengalaman dia dulu.. :D
  



No comments:

Post a Comment