13 January 2014

Hobi Setelah Jadi Isteri.. dan Ummi

Hari ini hari Isnin. Saya berpuasa ganti, InsyaAllah. Ada lagi 11 hari perlu diganti. Ini hutang semasa bersalin. Sekarang, baru nak mula giat nak menghabiskan ganti puasa. Lama-lama, takut makin ralit. Sekarang dah pun Rabiul Awal. Sekejap ja nanti masuk Rejab, Syaaban dan Ramadhan.

Sudah pun 1 tahun 7 bulan, saya menjadi isteri. Hampir 8 bulan pula saya bergelar ummi. Masih banyak lagi saya perlu perbaiki. Masih ada lagi compang-camping lagi di sana-sini. Banyak lagi tak sempurna. Maafkan saya, sayang.. Maafkan ummi, Hana..

Nampaknya dah setahun 7 bulan masa saya diisi dengan menyempurnakan segala urusan rumahtangga. Sekarang, dengan adanya Hana. Masa banyak tertumpu kepada Hana. Pergi kerja paling lambat 7.30 pagi. Ini paling lewat, punch card sudah merah sebenarnya. Sampai rumah selepas kerja pula paling awal jam 5.45 petang. Masa tak pernah saya rasa cukup untuk saya tumpu pada Hana. Hanya hujung minggu dapat berikan lebih tumpuan. Itupun, curi-curi dengan mengurus rumah. Pastikan semuanya bersih dan selesa. Sehingga hari ini, semuanya tidak lah berjalan lancar. Masih ada hari yang tak menjadi. Walau bagaimana pun, kami masih belajar menguruskan semuanya. Dengan bantuan suami juga, yang rajin membasuh baju dan mengangkat pakaian dari ampaian.

Masa sudah sedia penuh untuk saya tumpukan pada Hana, babah Hana dan urusan kerja rumah. Untuk diri sendiri, memang tak ada. Syukur-syukur, saya masih lagi dapat mandi. Adoi! 

Apatah lagi nak berhobi. Ikutkan angan, nak hias rumah cantik-cantik. Ini maksudnya hobi suka menghias rumah. Teringin juga nak masak kek sedap-sedap. Tandanya suka baking. Best pulak tengok dress gegirl comel-comel! Best juga boleh ada hobi menjahit. Jahit quilt pun best kan! Tetapi, hakikat sebenarnya tiada satu pun dalam yang saya sebut ni saya berjaya buat.


Hobi saya sekarang;

1. Ambil gambar dan video Hana
Ini hobi yang mudah dibuat sebab handphone sentiasa dekat. Ada saja pose Hana yang menarik, terus snap. Kadang-kadang saya kongsikan di Facebook. Terfikir gak, entah-entah kawan-kawan dah bosan asyik gambar Hana dalam newsfeed.





2. Lipat CD Hana
Saya suka aktiviti ini. Lepas siap, nampak CD Hana bersusun cantik. Kepuasan!


3. Google Resipi
Selalu kena buat macam ni. Sebab, dah kering idea nak masak. Kadang-kadang saya google juga petua-petua untuk memasak. Yang mana boleh amal, saya buat.


Puas saya fikir, ini saja lah hobi yang saya ada. Mungkin lepas ini tambah lagi satu, hobi menulis blog. Cadangnya nak aktif menulis blog. Tempat meluah rasa hati dan berkongsi maklumat. Mungkin bermanfaat kepada yang memerlukan.

Sesungguhnya, walaupun tiada hobi bukanlah saya tidak bahagia. Saya bahagia dengan apa yang Allah berikan.

Bahagia melihat tawa Hana
Bahagia melihat senyum Hana
Bahagia dengan lawak suami. Kadang-kadang, pelik gak. Kat mana dapat idea ni? Hahaha.

Saya bahagia dengan apa yang ada. Alhamdulillah.
Inilah kehidupan. Bahagia bukan bila kita dapat semua yang kita nak.

Syukur.



No comments:

Post a Comment