20 January 2014

Nursing In Public (NIP)

Seperti yang dijanjikan dalam perkongsian sebelum ini, saya nak bercerita tentang Nursing In Public (NIP). Sejak awal mengandung fikiran saya dah 'dibasuh', tak perlu malu nak NIP. Ini hasil daripada pembacaan di FB group KIM. Jadi, hari pertama saya keluar daripada rumah selepas tempoh berpantang, saya ke pejabat suami. Selamba saya NIP di depan rakan sepejabat lelaki.

Saya dah tetap dalam fikiran, boleh NIP janji aurat terjaga. Sejak jadi ummi ni, apa saja untuk Hana. Janji syariat terjaga dan tak langgar undang-undang. Malu tu tolak tepi.

Tetapi, baru-baru ni saya ada terbaca pendapat seorang lelaki yang dah bergelar bapa. Katanya, dia tak selesa tengok perempuan NIP. Alasannya, mungkin menyebabkan lelaki rasa 'terganggu'. Katanya lagi, lain lelaki lain keadaannya. Hmm.. termenung saya sekejap.

Saya akui, pendapat saya sebagai seorang ummi memang takkan telus. Bagi saya, tak selayaknya lelaki rasa terganggu bila tengok ibu NIP. Ini sebenarnya masalah lelaki itu sendiri. Allah jadikan anggota tubuh itu pun untuk tujuan sumber makanan anak. Inilah fitrah kejadian yang Allah dah aturkan. Yang membuat perkara ini jadi pelik adalah manusia. Selalu membuat label yang tak kena! Kepada lelaki yang berfikiran macam ini, saya cadangkan, ubah cara pemikiran tu.

Saya akan terus NIP janji syariat terjaga. Selepas ini, saya nak membeli baju nursing pula. Nak mula buat koleksi. Sebelum ni pakai ja baju yang ada. Mahal-mahal juga baju nursing ni.

Walaupun berani NIP, saya masih lagi malu nak pam secara terbuka di depan rakan lelaki. Belum lagi sampai keberanian tu. Mungkin sebab bunyinya kot. Susah nak cover. Nanti ramai yang perasan dan tercari-cari punca bunyi.

Nursing pillow yang tak diguna untuk tujuan nursing..

No comments:

Post a Comment