03 March 2014

Bagaimana Mengepam Susu di Pejabat

Ini sambungan perkongsian tentang penyusuan @ BF. Sekiranya belum jelas tentang istilah penyusuan, boleh ulangkaji istilah terlebih dahulu agar tidak keliru.

Bagaimana hendak mengepam/memerah susu di pejabat? Dulu, saya pun tertanya-tanya juga bagaimana kaedahnya. Susahkah? Leceh? Jujurnya, tak susah cuma sedikit renyah. Namun, ia masih boleh diuruskan. InsyaAllah.

1. Jadual pam
Berdasarkan pembacaan saya, ramai yang menyarankan susu mesti dikeluarkan paling lama setiap 2 jam. Kaedahnya samada menyusukan bayi ataupun mengepam. Maka, saranan ini saya gunakan untuk menetapkan jadual mengepam susu di pejabat seperti di bawah:


  • Sesi 1: 8.30 pagi - power pumping

  • Sesi 2: 10.30 pagi

  • Sesi 3: 12.15 tengah hari

  • Sesi 4: 2.30 petang

  • Sesi 5: 4.00 petang


Ada juga sesi yang sela masa lebih daripada 2 jam.


2. Peralatan
Setiap hari ke pejabat, saya akan bawak backpack (beg laptop) yang diisi cooler bag, 6 botol untuk menyimpan susu yang diperah, set pam dan bra Simple Wishes. Ini adalah peralatan wajib.


Pam dan Bra Simple Wishes


Dalam cooler bag pula, saya muatkan 2 ketul ice pack yang besar dengan anggaran cukup untuk menyejukkan susu yang ingin disimpan.


3. Cara saya uruskan sesi mengepam

Proses pertama ialah pakai shawl untuk melindungi aurat, pakai bra simple wishes dan disempurnakan dengan kelengkapan mengepam. Biasanya, selepas sesi 1 saya tidak tanggalkan kelengkapan mengepam sebab sela masa hanya 1 jam. Jadi, saya berhentikan sahaja proses mengepam. Bila cukup saja waktu jam 10.30 pagi, saya mulakan sesi 2. Kalau hari saya malas atau khusyuk sungguh bekerja, saya biar sahaja kelengkapan ini hingga selesai sesi 3. Siap sesi 3 baru kelengkapan disimpan dalam cooler bag.

Saya mempraktikkan corong pam disimpan sahaja ke dalam cooler bag tanpa dibasuh. Setakat ini, ok. Belum pernah terjadi susu basi sebab corong tak basuh setiap kali sesi. Berdasarkan pembacaan, susu ibu ada antibakteria, jadi dalam suhu sejuk bakteria lagilah tidak dapat membiak. Begitulah lebih kurang maksudnya. Dengan menggunakan kaedah ini, saya boleh menjimatkan lebih masa dan tidaklah merasa renyah sangat nak kena kerap membasuh dan keringkan corong pam.


Cara saya simpan corong pam dalam cooler bag


Beginilah rutin harian bagaimana saya mengepam di pejabat. Alhamdulillah, rutin tugas saya yang hampir 100% di ruang pejabat membolehkan saya pam 5 kali sehari di pejabat. Namun, kadang kala ada hari yang tidak dapat juga pam 5 kali jika hari yang ada mesyuarat. Mungkin dapat pam 3 kali sahaja. Purata hasil mengepam di pejabat ialah sebanyak 10 - 12 oz sehari. Hasil tak menentu bergantung kepada emosi juga. Sungguh! BF banyak bergantung kepada emosi. Kalau gembira, insyaAllah hasilnya lebih!

Hasil yang diperolehi daripada 5 kali sesi ini sebenarnya belum cukup untuk menampung bekalan Hana di rumah pengasuh. Oleh itu, saya sambung dengan sesi mengepam, tandem nursing atau marmet pula di rumah.

Saya masih berusaha untuk mencukupkannya. InsyaAllah, susu cukup untuk Hana.


Rezki Hana :)


Boleh baca juga cara penyediaan EBM ke rumah pengasuh

No comments:

Post a Comment