18 February 2014

Singgah Semalam di Melaka

Pada hujung minggu lepas, kami ke Melaka. Sebenarnya, ada urusan kerja. Alang-alang dah sampai ke sana, saya pun rancang nak tidur di Melaka satu malam. Ahad tu boleh jalan-jalan di Melaka sebelum kembali ke Putrajaya.

Dalam perancangan saya, saya nak bermalam di suasana yang tenang dan nak makan ikan bakar di Umbai Melaka. Hasil carian kat Google, saya jumpa homestay yang cantik dan dekat dengan Umbai. Pak Lah Resort namanya. Terpesona! Sudah berangan la percutian yang indah lagi tenang.

Hari Sabtu, selepas selesai urusan kerja dan makan tengah hari, kami terus ke Pak Lah Resort. Sampai di sana dalam jam 3 petang. Dapat kunci, terus masuk ke bilik. Deko bilik cantik juga. Kemas dan bersih. Cuma, bagi saya bilik agak kecil. Ada disediakan TV. Siaran pun cantik ja. Tapi, bantalnya kecil. Kurang suku saiznya kalau bandingkan dengan saiz bantal biasa.



Cantik, tenang persekitarannnya..


Kecik kan bantal tu.

Petang tu, dalam jam 5 lebih kami ke Umbai. Sesampai saja di sana, kami terus menuju ke kedai Parameswara. Khabarnya kedai ni masyhur, sedap masakan kat sini! Saya yang dah lama kepingin nak makan ikan bakar, terus order sotong goreng tepung, ketam goreng berempah, ikan bakar sambal dan kailan ikan masin.

Cepat service kat sini. Cepat je order siap. Suami makan dulu. Tapi nampak kurang berselera. Katanya kat Ana Ikan Bakar lagi sedap. Bila saya rasa, memang ya pun. Adoi! Jauh datang. Baik saya pergi ja Ana Ikan Bakar kat Bangi tu. Walau bagaimanapun, hampir habis juga makanan tu. Sayang duit kalau tak habiskan. Erm, boleh tahan mahal. Pelik juga rasa tak seberapa, tapi ramai yang datang. Agaknya semua sama kes macam saya kot.

Malam tu, kami tidur dengan suasana nyaman di Pak Lah Resort. Mula-mula risau juga tentang keselamatan. Pintu dikunci hanya menggunakan tombol semata-mata. Tiada pun selak. Tapi, bila dah lena semua tu dah lupa! Sampai ke Subuh,walaupun nyamuk dok kacau telinga. Hehe..

Esoknya selepas sarapan pagi, kami ke Kg Morten. Pening jugak nak cari kampung ni. Hajat nak masuk dalam rumah Kg. Morten tak kesampaian. Takpa lah, mungkin rezkinya di lain kali.

InsyaAllah...

Kesimpulannya;

1. Saya dapat percutian suasana kampung yang nyaman. Cuma kesian kat Hana. Badan, tangan kena gigit nyamuk. Banyak nyamuk sungguh malam tu. Pagi tu, masa kemas beg, hampir sepuluh ekor nyamuk keluar daripada beg. Nyamuk ni dok berkhemah sakan dalam beg tu.

2. Dapat makan ikan bakar kat Umbai. Rasa tak sesedap yang saya harapkan. Takpa lah... pengalaman. Lepas ni pergi ja makan ikan bakar dekat Bangi tu.

Saya cadangkan pengurusan Pak Lah Resort:
1. Sediakan peti ais kecil. Kemudahan asas yang selalu pengunjung perlukan
2. Tambah selak pintu. Kunci pintu guna tombol saja, macam tak kunci pintu sebenarnya.
3. Tukar bantal yang saiz lagi sesuai

Untuk Umbai pula, tukang masak kena rasa betul-betul masakan tu.

No comments:

Post a Comment