23 February 2014

Penyusuan, Breastfeeding dan Persediaannya

Alhamdulillah, Allah permudahkan perjalanan menyusukan Hana. Alhamdulillah, murah rezki yang Allah kurniakan. InsyaAllah, moga dapat menyusukan Hana dengan susu ibu hingga 2 tahun. Amin.

Pada permulaan memang ada sedikit kalut, namun lepas itu semuanya lancar. Syukur. Hana belum saya cuba beri sebarang makanan. Rasa hati saya, nak Hana exclusive breastfeeding hingga 2 tahun. InsyaAllah.

Semasa mengandung, saya banyak membaca tentang penyusuan susu ibu. Berdasarkan pembacaan saya, kalau nak berjaya dalam penyusuan:

1. Mindset kena tetap daripada awal. Tetapkan nak menyusu hingga bayi umur 2 tahun. Tak nak campur dengan susu formula. Breastfeeding 10% technical, 90% bergantung kepada mindset

2. Kuatkan hati, pekakkan telinga. Konsisten dengan apa yang dah kita faham

3. Rajin menambah ilmu, berkongsi dengan ibu yang lain

4. GIGIH, GIGIH, GIGIH demi anak.

5. Buang sifat malu dan malas. Janji apa yang dibuat itu tak melanggar syariat agama dan undang-undang.



Benda penting setiap hari bekerja


Apa yang nak kena tahu:

1. Proses penyediaan stok EBM ke rumah pengasuh
2. Proses mengepam di pejabat
3. Bagaimana nak simpan stok EBM
4. Bagaimana nak cukupkan supply susu


Saya akan kongsikan satu persatu dalam senarai di atas. Perkongsian mengikut apa yang saya amalkan selama ini dan mungkin berlainan dengan orang lain.

InsyaAllah. Moga bermanfaat kepada yang memerlukan.

No comments:

Post a Comment