17 April 2014

Aplikasi Android Untuk Mengemaskini Blog

Hari ini, saya nak kongsi tentang tajuk yang lari sedikit daripada tajuk penyusuan. Asyik berderet tajuk tentang itu saja kan! :D

Saya suka menulis blog sekarang ini sebab saya sudah jumpa aplikasi Android yang boleh bantu saya mengemaskini blog dengan mudah dan mengikut apa yang saya kehendaki. Kalau nak tunggu ada depan PC atau laptop, baru nak kemaskini blog, memang bersawanglah blog ni.

Saya gunakan aplikasi ini.

1. Bloggeroid

Ini aplikasi terbaik untuk mengemaskini blog. Sangat mudah. Aplikasi rasmi daripada Google pun kalah dengan Bloggeroid. Mudah untuk menaip kandungan dan yang paling penting (bagi saya), mudah untuk memuat naik gambar dan menyusun kedudukan gambar dalam kandungan blog mengikut citarasa saya.

Kalau aplikasi lain, gambar yang dimuat naik secara automatik diletakkan di bawah post.

Saya bagi 5 bintang! :D


2. Photo Editor

Kebiasaannya, saya guna aplikasi ini untuk mengubah saiz gambar yang saya ambil.


3. Aviary

Selesai mengubah saiz, saya akan sunting sedikit gambar menggunakan efek yang disediakan dalam aplikasi Aviary. Efek hampir menyamai efek gambar dalam Instagram. Janji gambar ada efek sedikit...


4. Google Analytics

Ini kalau nak tengok berapa banyak page view pada blog. Seronok gak dapat tengok statistiknya. Bolehlah buat pembakar semangat rajin menulis blog. Hehe..

Kalau ada smartphone dan suka menulis blog, bolehlah install aplikasi yang saya senaraikan tu. Kemudian, rajin-rajin kemaskini blog ye.



Aksi Hana :D

No comments:

Post a Comment