20 April 2014

Hana Demam!

Di pagi Jumaat yang hening, tengah dok nyenyak tidur, saya terjaga bila Hana macam merengek-rengek. Tengah BF pun Hana macam resah gelisah lagi. Badan Hana macam panas semacam!

Terus kejutkan suami cari termometer. 38.4 suhunya! Tinggi jugak. Doktor kena on call pagi ni. Saya minta suami buatkan air jerlum, bubuh dalam besen dan bawak asam jawa. Bukakan baju, tinggal CD saja, kemudian terus jerlum Hana. Nampak ok sedikit, Hana dah boleh sambung tidur. Agaknya badan rasa selesa sedikit selepas dijerlum.

Hari Jumaat ummi EL la sebab kena jadi doktor kan. Suhu tinggi lagi dalam 38 juga awal pagi tu. Saya teruskan dengan menjerlum. Kali ini saya guna daun bunga raya pula. Mujur di belakang rumah ada pokok bunga raya. Memang berguna sangat daun ni. Daun ni saya ramas-ramas dalam air, kemudian air ramasan tu saya sapu di kepala dan bahagian badan Hana.




Kain yang dibasahkan dengan air ramasan daun saya letakkan di kepala Hana. Ini nak memastikan suhu di kepala turun. Risau ja kalau suhu semakin naik atau tak turun langsung.




Saya buat juga minyak bawang putih. Ini dah macam kemestian setiap kali Hana kurang sihat.

Cara nak buat minyak bawang putih.

1. Bakar bawang putih bersekali dengan kulit. Bakar sampai ada sedikit kehitaman di kulit bawang.



Saya guna dua ulas bawang putih.

2. Buang kulit bawang putih. Letakkan dalam bekas seperti piring. Masukkan minyak kelapa dara. Nak guna minyak zaitun pun boleh. Sebaiknya minyak yang semulajadi bukan minyak yang ada campuran sebarang bahan kimia.




4. Lenyek bawang putih guna garfu. Selalunya saya lenyek dengan garfu, kemudian saya sambung ramas dengan jari pula biar hancur betul. Teori saya, lagi hancur bawang putih tu lagi power minyak ini sebab bahan dalam bawang putih dapat keluar sehabis mungkin untuk sebati dengan minyak.




5. Saya sapu minyak bawang putih ke tapak kaki, bahagian dada, belakang badan, belakang telinga, ubun-ubun, dahi dan hidung Hana. Saya sapu agak-agak sesuai. Kaki Hana saya pakaikan stokin.



Seharian hari Jumaat tu saya asyik lap atau basahkan badan Hana dengan air daun bunga raya. Baju memang saya tak pakaikan langsung. Mandi pula sekali saja dalam jam 4 petang.
Satu lagi saya kerapkan breastfeeding.

Malam tu Hana tidur awal. Saya sapu juga minyak bawang putih ke serata badan terutamanya di dada dan belakang badan.

Alhamdulillah, bangun tidur pagi Sabtu Hana dah kebah demam.



Penawar alami ini hanya rawatan awal. Kalau demam berlarutan lebih dari 3 hari, wajib membawa bayi ke klinik untuk rawatan selanjutnya.

No comments:

Post a Comment