14 June 2014

Cukupkanlah Susuku Untuk Hana

"Cukupkanlah Susuku Untuk Hana.."

Itulah doa saya setiap hari. Saya tak minta susu yang banyak, sekadar cukup untuk keperluan Hana. Sudah dekat sebulan, saya sudah tidak dapat membuat stok EBM beku. Stok EBM beku sedia ada pun dah habis. Sejak itu, saya hanya bekalkan Hana dengan EBM segar setiap hari. Hasil perahan hari ini untuk bekalan esoknya.

Alhamdulillah, Hana masih dapat EBF. Saya belum perkenalkan semi/solid food lagi pada Hana.

Tunggulah dulu... 

Namun, jalan perjuangan tidak sentiasa lurus. Pasti ada likunya.

Minggu ini, minggu yang agak sukar bagi saya. Sehinggakan rasa dah hampir putus asa dan nak mengalah. Pada hari Selasa yang lepas, saya betul-betul kehabisan stok susu Hana. Setiap hari, saya perlu bekalkan 5 botol susu dengan jumlah semuanya 17oz. Hasil perahan setiap hari di pejabat pula, kebiasaannya purata dalam 10oz. Jadi, saya perlu dapatkan lagi 7oz di rumah. Bunyinya macam sedikit tapi sukar juga bagi saya untuk dapatkan sebanyak itu. Saya cuba dapatkan 7oz tersebut dengan mengepam sebelum tidur dan di awal pagi esoknya, jam 5 pagi. Itu pun kadang-kadang belum cukup pun dapat 7oz. Selalunya, hasil perahan hari Jumaat, Sabtu dan Ahad akan dapat menampung kekurangan ini.

Tetapi, hendak dijadikan cerita, hasil perahan hari Jumaat hingga Ahad pada minggu lepas agak berkurangan. Saya pun tak tahu mengapa. Keadaan menjadi lebih meruncing apabila saya terbangun lambat pada pagi hari Selasa sedangkan malam tadi sudah tidur awal. Tak sempat pam! Stok betul-betul dah habis.

Kecewa sangat saya rasa! Sedih!! 

Hari Selasa itu saya masih ke pejabat seperti biasa. Petang lepas kerja pergi ambil Hana. Nampak Hana lemah sedikit. Macam nak demam. Malam Selasa, Hana sudah mula demam. Jadi, hari Rabu saya dapatkan MC. Mujur boleh. Cuti dah tinggal sedikit. Huhu.

Hari Khamis, saya terpaksa bawa Hana ke pejabat sebab saya tengok Hana masih tak sihat. Tak sampai hati nak hantar ke pengasuh. Saya perasan ada bintik-bintik pada bum Hana. Dok ingatkan sebab lambat tukar CD.

Di pejabat, kawan saya tegur ada bintik-bintik di kaki. Demam campak ni katanya. Oh betul lah.. Hana kena demam campak sebab bila petang dah nampak makin banyak bintik di muka. Sah!

Hari Jumaat saya EL. Tak dapat MC dah. Huhu.


Hana kena demam campak, saya dapat/kena cuti. Jadi, saya tak perlu sediakan stok bekalan susu ke pengasuh. Inilah hikmahNya Allah aturkan Hana kena demam campak pada minggu ini. Saya ada masa nak cukupkan stok susu Hana. Isnin depan jika Hana dah betul-betul sihat, baru lah Hana ke pengasuh.

Alhamdulillah. Allah berikan jawapan kepada doa saya. Cukupkanlah susu saya untuk Hana. Moga hingga ke 2 tahun. 

Lagi 1 tahun.

InsyaAllah. Amin.


3 comments:

  1. insyaAllah susu cukup untuk hana...mama jgn stress @ putus asa ya :)
    p/s:bby kita sama nama :P hana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pn Eika,

      Sama nama baby kita berdua. Berapa umur Hana Pn Eika.. :D
      InsyaAllah, harap tak stress la sy... sentiasa tenang-tenang aja..

      Delete
    2. hana saya baru 7 bulan :)
      jemput la singgah blog saya :)

      Delete