14 July 2015

Perjalanan Penyusuan Hana Hingga 2 Tahun

Cepat masa bergerak. Hana sudah pun 2 tahun. Secara tepatnya, Hana sudah pun 2 tahun 1 bulan 20 hari.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Perjalanan menyusukan Hana berjaya sehingga umurnya 2 tahun. Saya katakan ini bukan bermaksud saya berbangga. Hanya sekadar coretan syukur sebagai kenangan saya. Mungkin juga, perkongsian ini boleh memberikan saya semangat untuk perjalanan penyusuan anak seterusnya. InsyaAllah, jika ada rezeki daripada Allah.

Perjalanan ini bukannya mudah. Memang daripada awal, semua orang katakan perkara yang sama. BF boleh dibuat tetapi bukan mudah. Sangat betul. Kepayahan itu mungkin berbeza mengikut individu. Payah itu mungkin  juga ujian Allah untuk menguji tahap kita jua.

Akhirnya, pada 30 April 2015, adalah hari terakhir saya membawa gajet mengepam ke pejabat. Ada gambar kenangan set gajet ini saya rakamkan. Inilah barang yang saya gendong di pejabat setiap hari. Memang berat beg yang digendong. Beg disangkut di bahu kiri dan kanan. Setiap hari saya akan bawa 3 buah beg ke pejabat. Beg tangan, beg laptop dan beg susu.

Dengar BF untuk 2 tahun rasa macam sangat lama. Tapi, saya rasa macam cepat juga. Membilang hari setiap hari. Tengok-tengok Hana sudah pun 6 bulan, kemudian 1 tahun. Sedar tak sedar dah pun 2 tahun.

Pengalaman saya sepanjang perjalanan penyusuan ini.

1. Banyak cabaran hebat untuk BF. Cekal, tabah mesti ada. Biar apa yang orang kata, janji kita buat apa yang betul Allah suruh.

2.  Banyakkan membaca untuk dapatkan tips, semangat baru ataupun idea baru. Mungkin ada cara yang kita amalkan itu salah. Jadi, dengan membaca pengalaman orang lain, kita boleh memperbaiki diri.

3. Berusahalah sehabis baik. Saya pun pernah merasa sangat kecewa. Pernah juga putus asa. Sekali pam hanya dapat 2 oz. Bagaimana hendak mencukupkan bekalan susu sehari 16 oz? Saya tambah kekerapan mengepam. Bangun jam 2 pagi. Bila pam, dapat 1 oz sahaja. Tertekan hanya Allah saja yang tahu. Tapi, saya degil. Tetap nak teruskan walaupun saya sedar penghasilan susu saya tidak cukup untuk Hana.

Banyak silap saya agaknya sebab itu rezki susu saya kurang. Saya cuba bertahan dengan apa yang ada.

4. Guna pam yang sesuai. Bila banding Medela dengan Autumnz Passion saya rasa saya lebih sesuai dengan Passion. Penghasilan susu pun dapat lebih berbanding menggunakan Medela. Walaupun begitu, saya bawak Medela untuk digunakan di pejabat disebabkan kelebihan bateri yang boleh dicaj semula.

Perkongsian ini bukan dengan niat mengatakan ibu yang BF lebih baik daripada ibu yang memberikan bayi FM. Bagi saya, Allah beri saya rezki susu, saya cuba berikan hak itu pada Hana semampu yang boleh.













2 comments:

  1. assalamualaikum, stumble upon blog ini dari google search. tahniah... :)

    ReplyDelete
  2. Nini pon te4ingin nak bf 2 tahun

    ReplyDelete