11 February 2012

Pengapit

Saya belum lagi memilih pengapit untuk majlis saya nanti... bukan sebab banyak sangat calon sampai tak tahu nak pilih. Tapi.. tiada calon.. ada sebab-sebab yang susah nak jelaskan kenapa sampai tiada calon.


Berat tugas pengapit sebenarnya.. Saya baru tahu sebenarnya. Bila dah tahu makin jadi susah la nak cari pengapit.. Oh, bunyinya cam rumit lak..


Dari perkongsian Xora.. 


Percaya lah. macam mana lelaki mementingkan size, kamu juga harus mementingkan size! maksud saiz di sini adalah berkenaan fizikal pengapit kamu, iaitu ketinggian dan kelebaran beliau. Kalau pengantin kecik molek, seeloknya jangan pilih pengapit yang besar dan tinggi dari kamu, atas dua sebab; kamu akan tenggelam daripada pengapit; dan kepada pengapit tu sendiri, dia juga takmo la kelihatan besar cam gergasi berbanding pengantin yang kecik molek disebelah tu. Pengapit akan berada di sebelah pengantin sepanjang majlis, iaitu kira-kira 4-5 jam, jadi tak perlu jadikan jam-jam tersebut menyiksakan buat kalian berdua. Kalau kamu pulak besar dan tinggi, jangan pilih pengapit yang kelihatan macam budak sekolah rendah yang belum akil baligh
Tugas pengapit bukan untuk kelihatan cantik dan tersipu-sipu sambil mengipas pengantin. Dari mula pengapit dipilih oleh pengantin, pastikan pada sepanjang majlis berlangsung, kamu berhampiran dengan pengantin. Tak kira dari majlis pernikahan hingga sanding. Pengantin adalah raja sehari, dan pengapit adalah dayang yang bertugas. Ketika majlis pernikahan, pastikan kamu yang memegang IC pengantin. Supaya bila tok kadi minta IC, takkan nak harapkan pengantin yang terhegeh-hegeh bagi. seeloknya duduk bersebelahan dengan pengantin, supaya dia ada teman untuk pegang tangan, teman untuk lapkan peluh, teman tolong bagi dia air mineral bila pengantin haus.

Baca keseluruhan perkongsian Xora di sini.


Best juga ambil gambar ramai-ramai dengan bridesmaid ni ye. 


Jangan mimpi la bridesmaid, pengapit pun belum ada lagi.. Ooppss..


No comments:

Post a Comment