15 May 2013

Kejutan! Bayi belum engage

Semalam saya ke Hospital Putrajaya untuk pemeriksaan bagi usia kandungan 38 minggu dengan Dr. Hamidah. Seperti biasa memang lama menunggu. Tetapi semalam lagi lama menunggu berbanding sebelum ini. Memang begitulah selalunya, sebab pesakit di bawah Dr. Hamidah ini ramai. Menunggu lama.. tetapi sesi pemeriksaan sekejap saja. Dalam 5 minit saja saya rasa. Rasa sekejap sangat. Tetapi tak mengapa, saya faham sebab saya tiada apa-apa masalah sepanjang mengandung. Alhamdulillah. Jadi, pemeriksaan memang ringkasa saja. Baik masa tersebut dijimatkan supaya Dr. boleh periksa pesakit lain yang bermasalah dan perlu lebih perhatian.

Cuma semalam Dr. periksa perut saya dan maklumkan belum engage atau belum masuk ke dalam ruang pelvik. Saya memang jadi risau. Air mata ditahan masa bertanya dengan Dr. Hamidah ada kemungkinan tak lagi untuk engage. Dr. hanya sempat beritahu nanti kena cuba cara lain. Mungkin kena induce paksa dan bagi tips banyak berjalan. Rasa dah memang banyak berjalan dah ni.

Semalaman, saya asyik fikir dan juga google cerita tentang engage. Memang tak boleh nak elak la fikiran ini daripada risaukan tentang perkara ini. Risau kalau tak engage kena c-zer. Oh, saya berdoa sangat Allah mudahkan saya untuk bersalin normal. Doa saya setiap hari selepas solat, tak lepas.

Antara yang saya baca:
1. Ada bayi yang engage sebelum masuk labour room
2. Tak engage adalah normal. Bayi tahu bila masa sesuai untuk engage

Baca yang atas ni, buat hati saya rasa sedikit lega. Sedikit ja.. huhu.

Esoknya, saya ada pemeriksaan di KK pula. Saya agak kali ni tak perlu jumpa Dr. sebab minggu lepas dah jumpa. Jadi, hanya pemeriksaan oleh nurse dan ambil sampel urin ja. Tak perlu periksa darah. Agaknya sebab, 2 minggu sebelum itu dah periksa HB saya ok. 13.2.. memang tertinggi setakat ini. Alhamdulillah...
Nurse periksa saya.. semuanya ok. Saya tanyakan sama ada dah engage belum. Saya siap tanya lagi bagaimana tahu dah engage. Dia jawab bila dia periksa di bahagian bawah perut rasa ketat. Maknanya dah engage. Terus saya cakap semalam saya periksa dengan Dr., katanya belum engage. Nurse beritahu mungkin sebab masa tu pundi kencing penuh. Jadi, bayi tertolak ke atas sedikit.

Apapun, saya pegang pada jawapan nurse yang buat saya lega dah tak fikir bukan-bukan. Sekarang saya berdoa bayi keluar awal. Berharap sangat tidak overdue. Amin..

4 comments:

  1. Semoga selamat semuanya. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih..

      Alhamdulillah dah selamat deliver..
      Skg dalam pantang hari ke 19 :D

      Delete
  2. Mggu keberapa bersalin?sbb sy 38 bby xengage lgi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bersalin betul2 pada EDD. 40 minggu la cukupnya..

      Delete