15 January 2014

Rutin Harian Semasa Berpantang

Setelah saya buat keputusan untuk berpantang sendiri di Putrajaya, saya google pengalaman ibu yang berpantang sendiri. Rupanya, ramai juga yang berpantang sendiri. Kebanyakannya berpantang sendiri bila melahirkan anak kedua atau seterusnya. Ada juga yang berpantang semasa melahirkan anak pertama. Cuma, tak banyak. Saya baca dan membaca sebab nak tau rutin harian orang berpantang sendiri. Tak banyak pula yang saya jumpa. Jadi, saya rasa baik saya kongsikan bagaimana pula rutin harian saya semasa berpantang sendiri. Ingat-ingat lupa juga ni. Haha.


Rutin di awal pagi yang agak kritikal.


1. 7 pagi - 7.30 pagi

Suami sediakan air mandi. Masa mula-mula tu kami rebus daun yang mak bawak dari kampung dalam periuk. Sebenarnya perangat ja sebab ulang pakai air rebusan daun yang dah ada dalam periuk tu.
Bila siap perangat, suami akan tapiskan air ke dalam baldi. Dalam suku baldi saja. Nanti bila saya nak mandi saya akan campur air. Agak-agak sesuai dengan suhu yang nak. Jadi, saya mandi dengan air satu baldi saja. Nampak cam tak cukup. Tapi, cukup ja.

Lama-lama bila air rebusan macam dah jernih, kami berhenti perangat air rebusan daun ni. Saya minta suami masak air dalam jag elektrik. Masak dua kali untuk dapat dua jag air panas tu. Bila dah masak air tu, suami masukkan dalam baldi. Lepas tu, masukkan paket herbal bath Tanamera untuk direndam sekejap agar keluar segala khasiat daunnya. Saya berjimat juga guna paket Herbal Bath ni. Saya ulang pakai rendam. Bila dah nampak air rendaman dah jernih atau paket dah bocor, baru saya buang dan ganti dengan yang baru.

Sehingga hari ke 21, saya mandi sekali saja sehari iaitu pada waktu pagi. Selepas tu ada cuba-cuba mandi petang. Tapi, badan jadi sejuk semacam. Mungkin, badan mudah sejuk kot. Jadi, saya teruskan mandi sekali saja sehari hingga habis pantang. 


2. 7.30 pagi - 8.00 pagi

Selesai mandi, saya bersarapan. Menu saya mudah sahaja. Saya minum milo cicah dengan biskut Jacob's. Inilah menu saya setiap hari. Tak jemu langsung! Sedap ja saya makan setiap hari.

Kebiasaannya, jam 8 pagi suami akan keluar ke pejabat. Selepas ini, saya dan Hana saja lah di rumah.


3. 8.00 pagi - 9.30 pagi

Selesai bersarapan, saya bertungku. Tempoh bertungku tak menentu sebab ikut waktu Hana bangun pagi. Kalau Hana bangun awal, sekejap la saya bertungku. Begitulah juga sebaliknya.

Saya suka bertungku. Sedap ja rasa badan. Masa ni saya dapat berehat. Kadang-kadang siap boleh tertidur balik. Haha.

Selepas bertungku, saya akan pakai barut. Saya guna barut Tanamera. Sempat berbarut hingga hari ke 35 berpantang. Selepas itu, dah tak sempat sebab Hana dah berubah rutin jadi tidur sekejap-sekejap. Tak sempat saya nak membalut barut.


4. 9.30 pagi - 10.30 pagi

Bila Hana bangun, bagi Hana kenyang dulu. Lepas tu, saya siapkan air mandi Hana. Saya mandikan Hana di sinki dapur. Lama juga sampai umur Hana dekat 3 bulan, baru saya guna besen mandi Hana. Inipun sebab Hana dah makin aktif. Sinki tu dah kecil bagi Hana.


4. 10.30 pagi - 12.30 tengah hari

Ini waktu Hana sepatutnya tidur. Masa ni, biasanya saya sambung bertungku lagi. Saya fokus bahagian pelipat lutut, paha, tangan dan tapak kaki. Ini pun masa untuk saya rehat juga. Selesa dapat luruskan pinggang. Best!


5. 12.30 tengah hari - 2.00 petang

Sudah masa untuk makan tengah hari. Biasanya waktu ini memang perut dah lapar. Tunggu suami balik, masak dan makan. Menu biasa, bakar-bakar saja pun dah cukup berselera saya makan.

Biasanya waktu ini Hana dah bangun. Tapi, Hana boleh duduk diam-diam. Jadi, dapat la ummi dan babah makan tengah hari.



6. 2.00 petang - 5.45 petang

Ini masa kritikal juga bagi saya sebab biasanya Hana tak dapat tidur petang. Kebetulan pula semasa dalam pantang, cuaca tengah panas dan berjerebu pula. Hana tak selesa kot. Tak dapat lah tidur. Puas ummi dodoi pun tak berkesan. Jarang-jarang la Hana tidur petang. Dok layan hana bf sambil tengok tv. Sepanjang hari, semua program tv kat saluran TV Alhijrah tu saya tonton. Daripada program agama, kartun hingga drama Turki, semuanya saya tengok. Haha.

Dalam jam 5 petang, saya mandikan Hana dan siap-siapkan Hana dengan pakaian nak tidur dah. Lepas siap mandi, rutin biasa bersambung iaitu bf.

7. 5.45 petang - 8.30 malam

Suami dah balik. Fuh, lega. Ini masa saya bertungku lagi. Boleh lah rehat sambil bertungku. Suami boleh layan Hana pula. Lepas bertungku, lepas Maghrib, biasanya saya makan malam. Masa mula berpantang, makan malam saya hanya air milo yang dicicah dengan biskut Jacobs. Rasa kenyang ja. Boleh lak bertahan sampai pagi.


8. 8.30 malam ke atas

Masa untuk kami berdua masuk tidur. Di awal pantang, bila dukung Hana sambil berjalan baru Hana dapat terlelap tidur. Tetapi, lama-lama jadi tak berkesan. Cuba pulak bf, barulah Hana dapat tidur. Sehingga sekarang jadi dah rutin Hana. Bf sehingga tidur.

Dulu, bila Hana dah tertidur kami letakkan Hana dalam cot. Hana dapat tidur dalam tu ja. Terjaga malam untuk minum susu. Bila dah kenyang, letak balik dalam cot. Bila Hana dah tiga bulan, Hana demam selsema lepas masuk taska tiga hari. Saya pun mula co-sleeping sebab senang nak pantau Hana. Sejak itu, Hana mula belajar mengempeng sepanjang malam. Huhu. Sakit pinggang ummi ni kadang-kadang. Bila dah jadi rutin, nak ubah pun dah susah. Tak berjaya dah. Adoi!


Pengalaman saya, baik mula pam susu simpan untuk buat stok EBM sejak dalam pantang. Saya mula sejak hari ke 6. Dapat la 2 oz. Setiap hari, saya cuba pam. Biasanya 2 oz ja dapat dan saya simpan dalam storage liner. Alhamdulillah, stok EBM ni sangat membantu bila dah masuk kerja.

InsyaAllah jika ada rezki lagi dapat baby akan datang, saya nak rajinkan tandem masa bf baby. Lagi banyak susu dapat keluar nanti!

Nota:
EBM - Expressed breast milk
BF - Breastfeeding,menyusu bayi
Tandem - Pam sebelah sambil menyusu bayi

Sebut pasal menyusu, akan datang saya nak kongsi tentang NIP, nursing in public pulak :)
Kecilnya Hana. Punya panas masa berpantang ni, baju tak pakai dah. Berbarut ja..

4 comments:

  1. Assalam sis. tq perkongsian pengalaman ni, InsyaAllah sy bakal dapat anak ke2. plan jugak nk berpantang sendri. masa anak pertama berpantang di rumah mertua. mak sy kt kampung jg ramai cucu, sy xnk menyusahkan mak. Mak mertua pulak baru menyambut seruan Ilahi, Alfatihah. Jadinya sy xder choice dan akan cuba berpantang sendri. Doakan moga dipermudahkan urusan sy. amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.

      InsyaAllah. Boleh sebab Puan dah ada pengalaman. Suami pun dah ada pengalaman. Banyak bersabar juga ye.

      Moga semuanya berjalan lancar. Baik saja ye nanti. :)

      Delete
  2. Sis mcm mne buat btungku sendiri tu ye..?

    ReplyDelete
  3. Salam perkenalan dari saya , Nini. Dari blog http://www.ninimuhammad.com
    Seronok dengar pengalaman ni. Ada ilmu yang boleh dipelajari.
    Jom singgah blog saya juga. Ada sedikit perkongsian berkaitan info dan tips.
    Klik link ni : http://www.ninimuhammad.com/search/label/ketahui%20perihal%20bengkak%20susu

    Salam kenal dari saya =)

    ReplyDelete