28 February 2014

Proses Penyediaan EBM ke Rumah Pengasuh

Sebenarnya, tak susah pun proses nak sediakan susu @ Expressed Breast Milk (EBM) ke rumah pengasuh. Dulu, semasa dalam tempoh mengandung dan menggali ilmu penyusuan ini, saya rasa agak susah juga. Rasa macam banyak yang saya kabur. Alhamdulillah, sekarang ini rasa dah mahir. Rasa mudah. Kalut tu tetap ada. Kadang-kadang tertumpah juga susu semasa proses pindahkan ke dalam botol. Lepas itu, terus kecewa tak sudah. Adoi!

Prosesnya saya ringkaskan dalam senarai supaya mudah nak membacanya.

1. Setiap petang atau kadang-kadang lewat sedikit dalam jam 8 malam, saya akan keluarkan 4 keping stok frozen EBM. Saya masukkan dalam tupperware berisi air dan letak di ruangan chiller. Berdasarkan pemerhatian saya, sekitar jam 10 malam, EBM sudah pun mencair sepenuhnya.




2. Seterusnya, susu yang dah cair diisi ke dalam botol. Kalau sempat, sebelum tidur saya selesaikan siap-siap proses ini. Kalau tak, saya buat pagi esoknya. Saya isikan susu yang dah cair itu ke dalam 4 botol susu Hana. Saya sediakan 6 botol susu untuk 6 kali minum. 4 botol susu diisi susu yang dicairkan daripada stok EBM, lagi 2 pula susu yang baru diperah semalam (fresh EBM).

Botol bernombor 1 hingga 4 saya isi dengan susu yang dicairkan. Manakala selebihnya diisi dengan fresh EBM. Tujuan saya buat begini sebabnya sejak kebelakangan ini, kadang-kadang Hana hanya dapat habiskan 4 botol saja. Jadi, lagi 2 botol fresh EBM yang tak diminum boleh saya bekukan untuk menjadi stok.


Sebelum ini, saya isi botol 1 dan 6 dengan fresh EBM, sebab saya nak Hana minum awal pagi dengan susu yang fresh. Sejak Hana berubah jadi kurang minum susu pula sekarang ini, saya tukar susunan tersebut. Jadi, botol yang mana nak ditetapkan dengan susu fresh atau susu daripada yang dibekukan adalah terpulang kepada masing-masing. Tiada peraturan khas.


6 botol ini saya bekalkan siap dengan puting. Jadi, pengasuh hanya perlu panaskan saja bila Hana nak minum susu. Tak perlu nak basuh, tukar ganti puting dah.




3. Pagi sebelum ke tempat kerja, 6 botol susu dimasukkan dalam Coleman box yang dah diisi dengan pek ais secukupnya. Berat juga mengangkut Coleman box ini. Kakak sebelah rumah pengasuh tengok saya mengangkut box ni kata saya macam nak pergi piknik. Memang ada rupa tu pun..

Saya gunakan pek ais yang saya beli di Japan Home Centre. Murah dan tahan beku. Masih beku walaupun dah lebih 10 jam.


Berbaloi beli pek ais ni. Ada banyak saiz juga



Sebelum ini, saya hanya sediakan 2 puting. Jadi, pengasuh boleh basuh dan guna bergilir-gilir puting susu tu. Sejak Hana ada masuk taska sebelum ni, terus saya tukar. Siapkan terus 6 botol dengan puting


4. Susu disimpan saja dalam Coleman box tu, tak perlu dipindahkan ke peti ais rumah pengasuh. Saya lebih suka macam ni sebab terjamin keselamatan dan kebersihan susu.


Lain orang lain caranya. Baru-baru ini, semasa sesi berkenalan dengan pengasuh baru Hana, saya tanya Kak Idah samaada biasa tak uruskan bayi yang minum susu badan. Dia cakap biasa. Dia cerita sebelum ini ada juga mak yang hantar bayi yang menyusu badan dan stok susu akan disimpan di rumahnya. Memang penuh la peti ais tu. Kakak pengasuh cerita tu bukanlah merungut, cuma menceritakan pengalaman. Siap pernah susu yang cair tumpah. Ya la, kelam kabut kan dengar bayi menangis. Kadang-kadang tangan pun jadi tersilap cekau.


Berbalik kepada ayat di atas, lain orang lain caranya. Saya lebih suka memudahkan kerja pengasuh. Biar saya sediakan yang paling mudah untuk pengasuh. Kerja dia mudah, insyaAllah mudah dia nak menjaga Hana. Harapan saya begitu lah.

No comments:

Post a Comment