22 October 2014

Ummi Sakit, Hana Kena Pneumonia dan Hadiah Hari Lahir Babah

Ini kisah percutian kami yang panjang. Banyak pengalaman pertama dalam kisah kali ini.


4 Oktober 2014 (Sabtu)

Kami bertolak balik ke kampung sempena Aidil Adha. Kali pertama balik kampung sehari sebelum raya. Seperti yang dijangka, kesesakan sepanjang jalan. 9 jam perjalanan baru sampai ke rumah Mak, dalam jam 7.45 malam. Pertama kali juga, Hana balik beraya Aidil Adha. Tahun lepas kami tak balik. Memang penat. Hana dah start batuk bila sampai di rumah Mak. Nampak macam batuk biasa.


5 Oktober 2014 (Ahad)

Hari raya Aidil Adha. Saya mula rasa kurang sihat, badan rasa banyak angin. Mungkin sebab saya makan ketupat 3 biji. Saya cuba kurangkan angin dan pening dengan minum air limau. Rasa sedikit berkurangan peningnya. Malam raya pertama, saya makan nasi putih berlaukkan kurma kambing. Mak ada tegur, bolehkah makan sebab saya ada sejarah sakit perut teruk kalau makan daging. Saya makan sedikit saja sebab lemak banyak sangat dalam kurma kambing.


6 Oktober 2014 (Isnin)

Badan rasa tak berapa selesa sebab asyik makan lambat. Hana pula asyik merengek, tak boleh berenggang langsung. Hendak makan pun agak kelam kabut sebab dia sentiasa hendak mengempeng.


7 Oktober 2014 (Selasa)

Sepanjang malam Hana merengek. Gaya macam tak puas menyusu. Saya pun susah nak menelah puncanya sebab dia selalu begini kalau balik kampung. Entah sebab bertukar tempat.

Dalam jam 3 pagi, perut saya rasa memulas, senak semacam. Saya tahankan lagi sebab Hana tengah menyusu. Selesai menyusu Hana terus tidur, saya rasa nak muntah. Selamat muntahkan semua isi yang saya makan malam tadi. Kemudian, sambung pula dengan cirit birit.

Sepanjang hari begitu, rasa tak bermaya. Tambahan pula Hana hendak mengempeng sepanjang masa. Mungkin Hana pun rasa tidak selesa badan.

Akhirnya, saya ke klinik juga pada lewat petang. Dr. berikan air garam dan antibiotik. Saya minum air garam sahaja. Badan rasa sedikit lega.


8 Oktober 2014 (Rabu)

Bangun pagi, perut rasa kejang. Badan tak boleh nak tegak semasa berjalan. Cirit birit dan muntah sudah berhenti. Pagi itu, kami ke klinik homeopathi Kulim. Saya dapat ubat untuk redakan asid dalam perut. 

Alhamdulillah, perut rasa semakin selesa selepas makan ubat.


9 Oktober 2014 (Khamis)

Hana demam. Suhu tak tinggi sangat. Saya cuba jerlum. Nampak semakin berkurang. Batuk ada juga macam makin berkahak. Kami tak bagi apa-apa ubat. Selalu Hana batuk memang saya tak bagi apa-apa ubat. Saya akan buat steaming dan percussion. Kali ini, saya tak buat apa-apa. Kat kampung kan. Kat rumah sendiri, saya steaming guna periuk nasi. Hmm..


10 Oktober 2014 (Jumaat)

Demam Hana dah kebah. Kami pergi melawat sepupu yang sakit tenat. Malam itu, Hana nampak ceria dan dah nak bermain-main, bergurau.


11 Oktober 2014 (Sabtu)

Bangun pagi, Hana demam lagi. Tinggi juga suhunya sampai 39. Saya cuba jerlum, turun sedikit ke 37 tetapi lepas sejam naik semula 38.



Hana pun nampak sangat lemah. Lain demamnya kali ini. Saya periksa suhunya 38.8. Dalam tengah hari kami keluar ke Klinik Pakar Kanak-Kanak Kamachi. Nurse periksa suhunya, 39.7. Memang tinggi.

Dr. periksa Hana dan minta kami rujuk Hana ke hospital. Dr. takut Hana kena bronkiotis. Kami buat keputusan untuk bawa Hana ke Hospital KPJ Pulau Pinang.

Sepanjang perjalanan ke Hospital KPJ Pulau Pinang, saya sentiasa kejutkan Hana daripada tertidur. Risau sangat bila nampak dia diam dan pejamkan mata. Nampak Hana lemah sangat.

Perjalanan ke KPJ lancar. Kami terus ke kecemasan. Dalam masa 5 minit selepas sampai ke kaunter, Hana terus diperiksa. Suhu Hana 39.4. Dr. risau kalau-kalau Hana kena pneumonia. Hana terus di beri ubat buntut untuk kurangkan demam. Kemudian, diambil sampel darah. Tak lama lepas itu, Hana melalui prosedur X-Ray dada.

Selesai prosedur X-Ray, Hana terus dimasukkan ke wad dalam jam 4 petang. Nampak tak bermaya sungguh Hana. 

Pakar Pediatrik yang bertugas ialah Dr. Nasser. Katanya Hana kena sedikit jangkitan kuman di paru-paru. 

Hana tidur nyenyak selepas masuk ke wad dan sepanjang malam. Sesekali terjaga untuk menyusu.


12 Oktober 2014 (Ahad)

Jam 5 pagi, Hana bangun dan nampak lebih segar. Hana diberi ubat cair kahak dan ubat untuk paru-paru serta kena drip antibiotik terus ke salur darah di tangan comelnya.




13 Oktober 2014 (Isnin)

Kami bermalam di KPJ. Rutin harian seperti biasa. Jam 9 pagi hari Isnin, Dr. Zaidi, Pediatrik tetap di KPJ masuk kerja dan datang memeriksa Hana. Dr. sahkan Hana kena pneumonia. Saya tanya berapa peratus paru-paru yang kena jangkitan kuman. Katanya 30 peratus di paru-paru kanan dan kena di bahagian atas ke bawah peparu.

Saya cuba google kaedah alami untuk mempercepatkan pemulihan Hana. Hasil yang saya jumpa ialah elok makan makanan yang banyak vitamin C. Sepanjang di wad, saya banyak makan buah jambu batu. Hana pun saya bagi juga. Kami minum VCO juga. Harap cepat boleh lawan bakteria di dalam badan hana tu.




14 Oktober 2014 (Selasa)

Hari Selasa, Dr. Zaidi periksa keadaan Hana,, katanya peparu Hana sudah ok. Dia minta buat prosedur X-Ray dada. Sekali lagi, Hana kena X-Ray. Petang jam 4, Dr. Zaidi datang lagi dengan berita gembira. Hana dah ok. Jadi, sudah boleh keluar hospital. Yeay!



Malam hari Selasa, dalam lingkungan jam 8.30 malam, kami bertolak balik rumah mak. Selesai sudah pakej 4 hari 3 malam 'bercuti' di hospital.

Jika disiasat kenapa Hana boleh kena pneumonia. Mungkin sebab Hana duduk lama sangat dalam air cond kereta selama 9 jam perjalanan balik kampung beraya pada hari Sabtu. Sesampai saja kampung, Hana dah mula batuk. Mungkin juga faktor saya cirit-birit, Hana tak dapat susu yang berzat sebab saya pun tak boleh nak makan apa-apa. Badan Hana tak cukup zat nak melawan bakteria. Faktor yang terakhir, mungkin keadaan jerebu di kampung yang agak teruk. Apa yang pasti, kejadian ini datang dengan besar hikmahNya.

Selepas ini, Hana perlu dipantau lebih rapi jika batuk. Sangat risau serangan pneumonia akan berulang. Dr. kata 2-3 bulan ini, Hana masih dalam risiko yang tinggi untuk dijangkiti semula. 

Minta dijauhkanlah....

Bila dikira-kira, hampir 2 minggu kami di kampung. Selepas kejadian ini, banyak perkara perlu difikirkan demi kesihatan Hana. Keputusan penting sudah dibuat. Moga Allah permudahkan yang terbaik.

Buat pertama kali, saya sakit selepas bersalin. Pertama kali juga, Hana demam dengan suhu yang tinggi sangat dan rupanya bukan hanya demam biasa. Pertama kali, Hana terus masuk ke wad.

Dan..

Pertama kali juga, Babah menyambut hari lahir di hospital serta mendapat hadiah yang bermakna berupa pengalaman mendewasakan kita yang akan membesar menjadi ibu bapa yang baik.

Selamat hari lahir Babah.. pada 11 Oktober 2014.

Kami saaaayaang Babah..


No comments:

Post a Comment