04 January 2015

Resepi Muffin Coklat Tanpa Telur, Tanpa Gula

Hasil carian di Google, saya jumpa resepi muffin coklat tanpa telur. Muffin ini nak bagi Hana makan juga. Saya cuba olah tukar gula dengan madu sebab Hana belum lagi makan gula. Hasil percubaan pertama, menjadi resepi ini. Ada lagi yang perlu diperbaiki sebab ada bahan yang terlupa pula nak masukkan pada percubaan kali pertama.



Resepi Muffin Coklat Tanpa Telur, Tanpa Gula

Bahan A
3/4 cawan tepung gandum
2 1/2 sudu serbuk koko
1/2 cawan gula -saya ganti dengan madu, kurangkan 1/4 daripada sukatan asal gula
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1/4 sudu teh garam - saya tak masukkan

Bahan B
1/4 cawan minyak masak
1/2 cawan air sejuk -saya kurangkan 1/4 daripada sukatan asal gula
1 sudu teh esen vanila -saya tak masukkan
1 sudu teh jus limau

Cara
1. Panaskan ketuhar dengan suhu 190° C dalam 20 minit.
2. Ayak tepung, serbuk koko dan soda bikarbonat. Masukkan gula dan garam. Kacau. Kalau guna madu, tak perlu masukkan lagi.
3. Dalam bekas lain, campurkan semua bahan B. Jika guna madu, masukkan madu dalam adunan ini. Kacau sebati.
4. Masukkan adunan bahan A ke dalam bekas adunan bahan B. Gaul sekadar sebatikan adunan.
5. Masukkan jus limau.
6. Masukkan adunan ke dalam acuan muffin.
7. Bakar dalam masa 30 minit.

Nota:
1. Saya kurangkan suhu kepada 175°C sebab guna madu.
2. Bakar dengan suhu 175°C selama 5 minit, kemudian kurangkan suhu kepada 160°C untuk 25 minit seterusnya.

Rujukan:
1. Resepi asal
2. Tips buat muffin sedap
3. Tips ganti gula dengan madu

No comments:

Post a Comment